Polski Instytut Księgowości i Finansów Sp. z o.o. – biuro rachunkowe Lublin

Praca zdalna do rodzaj zatrudnienia, w którym pracownik wykonuję pracę całkowicie lub częściowo w miejscu przez siebie wskazanym. Miejsce to musi zostać każdorazowo uzgodnione z pracodawcą, zwłaszcza w kontekście komunikacji zdalnej.

Kiedy nie można pracować zdalnie?

Praca zdalna nie obejmuje:

  1. Wykonywania zadań szczególnie niebezpiecznych.
  2. Prac, które przekraczają dopuszczalne normy czynników fizycznych określonych dla pomieszczeń mieszkalnych.
  3. Zadań związanych z czynnikami chemicznymi, które stwarzają zagrożenie, o którym mowa w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy związanymi z występowaniem czynników chemicznych w miejscu pracy.
  4. Prac związanych z eksponowaniem się na działanie szkodliwych czynników biologicznych, substancji radioaktywnych oraz innych substancji lub mieszanin, które wydzielają uciążliwe zapachy.
  5. Zadań, które prowadzą do intensywnego zabrudzenia.

Ocena ryzyka

Nie zależnie od tego, czy pracownik będzie wykonywał pracę zdalną częściowo, w pełni, czy okazjonalnie, ani czy będzie to na żądanie pracodawcy, przed umożliwieniem pracownikowi pracy zdalnej pracodawca musi przeprowadzić i udokumentować ocenę ryzyka zawodowego. Na podstawie tej oceny pracodawca musi przygotować informację dla pracownika, która zawiera zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej.

Przy ocenie ryzyka zawodowego pracownika pracującego zdalnie należy szczególnie zwrócić uwagę na wpływ tej pracy na wzrok, układ mięśniowo-szkieletowy oraz aspekty psychospołeczne.

Na podstawie wyników oceny ryzyka zawodowego pracodawca musi opracować informację zawierającą:

  1. Zasady i sposoby prawidłowej organizacji stanowiska pracy zdalnej, zawierające wymogi ergonomii.
  2. Zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy na odległość.
  3. Zbiór czynności do wykonania po zakończeniu pracy zdalnej.
  4. Zasady postępowania w sytuacjach wyjątkowych, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego.

Należy podkreślić, że to pracownik jest odpowiedzialny za organizację stanowiska pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymogów ergonomii. Pracodawca może zezwolić na pracę zdalną, pod warunkiem że pracownik złoży oświadczenia, w których:

  1. Zadeklaruje, że zapoznał się z oceną ryzyka zawodowego i informacją przygotowaną przez pracodawcę oraz zobowiąże się do przestrzegania zasad bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej.
  2. Potwierdzi, że w miejscu pracy, które wybrał i uzgodnił z pracodawcą, panują bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Kontrola pracownika

Pracodawca ma uprawnienie do przeprowadzania kontroli dotyczących wykonywania pracy zdalnej przez pracownika. Kontrole te mogą obejmować aspekty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz przestrzeganiem wymagań dotyczących bezpieczeństwa oraz ochrony informacji, w tym zasad ochrony danych osobowych. Warunki i sposób przeprowadzania takich kontroli są określone w umowie, regulaminie, wytycznych lub porozumieniu zawartym między pracodawcą a pracownikiem.

Kontrola jest realizowana we współpracy z pracownikiem w miejscu, w którym pracownik wykonuje pracę zdalną, w czasie trwania jego godzin pracy. Pracodawca dostosowuje formę kontroli do specyfiki miejsca pracy zdalnej i rodzaju wykonywanych zadań.

Należy podkreślić, że podczas kontroli należy szanować prywatność pracownika, który pracuje zdalnie, oraz innych osób przebywających w miejscu wykonywania pracy zdalnej. Kontrola nie może zakłócać normalnego użytkowania domowych pomieszczeń.

W przypadku wykrycia nieprawidłowości, zwłaszcza związanych z niewłaściwym przestrzeganiem przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, pracodawca ma prawo zobowiązać pracownika do usunięcia tych nieprawidłowości w określonym terminie. Jeśli naruszenia są poważne, pracodawca może wycofać zgodę na wykonywanie pracy zdalnej przez pracownika. W takiej sytuacji pracownik powinien powrócić do pracy w miejscu wykonywania dotychczasowych obowiązków w terminie ustalonym przez pracodawcę.

Praca zdalna a obowiązki pracodawcy

Podczas pracy zdalnej pracodawca ma obowiązek wypełniania zadań wynikających z charakteru i warunków wykonywanej pracy, zgodnie z przepisami zawartymi w dziale X Kodeksu pracy. Jednak nie jest odpowiedzialny za następujące obowiązki:

  • Wyznaczanie osoby nadzorującej bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników w sytuacjach, gdy w tym samym miejscu pracują pracownicy różnych pracodawców.
  • Zapewnianie środków do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.
  • Wyznaczanie pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz pracowników do wykonywania działań związanych z gaszeniem pożarów i ewakuacją pracowników.
  • Zapewniania łączności z zewnętrznymi służbami specjalizującymi się w udzielaniu pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwie medycznym czy ochronie przeciwpożarowej.
  • Organizowanie stanowiska pracy.
  • Odpowiadanie i za stan pomieszczeń pracy i techniczne wyposażenie, a także za działanie urządzeń ochrony zbiorowej oraz zapewnianie ich właściwego stosowania zgodnie z przeznaczeniem.
  • Realizowanie wymagań przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z rozbudową, przebudową obiektów budowlanych lub ich części, gdzie znajdują się miejsca pracy zdalnej, oraz związanymi z budową nowych obiektów budowlanych, gdzie przewiduje się miejsca pracy zdalnej.
  • Realizowanie wymagań przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z zapewnieniem odpowiednich pomieszczeń odpowiednich do rodzaju wykonywanych prac.
  • Utrzymywanie obiektów budowlanych oraz pomieszczeń pracy w stanie, który zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
  • Dostarczania pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie trudnych, bezpłatnie, odpowiednich posiłków i napojów.
  • Zapewnienie pracownikom urządzeń higieniczno-sanitarnych oraz dostarczania środków higieny osobistej.
  • Umieszczenie pracownika wykonującego pracę zdalną na terenie zakładu pracy, umożliwianie kontaktowania się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń, urządzeń i obiektów socjalnych pracodawcy zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi dla pozostałych pracowników.

Podstawa prawna:


Udostępnij artykuł:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *