Co musi zawierać zwrot?
Zwroty towarów oraz uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części
należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, powinny zawierać:
- datę sprzedaży
- nazwę towaru lub usług
- data dokonania zwrotu/ reklamacji
- wartość brutto zwracanego towaru/ usługi
- zwracaną kwotę
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, a w przypadku gdy dokonanie sprzedaży potwierdza paragon fiskalny lub faktura w postaci elektronicznej – numer tego paragonu lub tej faktury oraz numer unikatowy
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę albo notatkę służbową lub protokół z nabycia sprawdzającego
Jakie prawa przysługują klientom? – prawa konsumenta
Przykład 1.
Grupa znajomych kupiła 5 biletów na koncert swojego ulubionego artysty. Niestety kilka dni później okazało się, że jedna osoba nie może przyjść. Na szczęście jest możliwość zwrotu biletów, a zwrot należności następuje podstawie biletu i dokumentu potwierdzającego zakup, np. paragonu lub faktury. Osoba, która zakupiła bilety wypełnia formularz zwrotu biletów, gdzie znajdują się następujące dane: data
zakupu biletu, data imprezy oraz nazwa, numer biletu, kwota do zwrotu, numer paragonu lub faktury,
przyczyna zwrotu, uzasadnienie zwrotu, jak również podpis sprzedawcy oraz klienta. Kiedy zwrot zostaje przyjęty to również zostaje wystawiony nowy paragon dla klienta z odpowiednią liczbą biletów.
Co zrobić w sytuacji, w której nie posiadamy paragonu przy zwrocie towaru?
Przykład 2.
Zdarzają się sytuacje, w których klient chce dokonać zwrotu bez posiadania paragonu. Taki zwrot jest możliwy. Klient może dostarczyć oświadczenie, gdzie przedstawia co najmniej datę zakupu i nazwę towaru. Następnie miejsce, gdzie dokonujemy zwrotu weryfikuje te informacje z danymi z kopii paragonu z kasy fiskalnej. Gdy dane się zgadzają to można dokonać zwrotu, dokonując protokół przyjęcia zwrotu towaru, podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.
Przykładowe dokumenty potwierdzające dokonania sprzedaży:
- paragon z kasy fiskalnej
- wyciąg z terminala
- oświadczenie o zgubionym paragonie
Więcej na temat zwrotu bez paragonu, możesz przeczytać w naszym artykule:
Zwrot towaru bez paragonu. Czy sprzedawca może go przyjąć?
Jak prawidłowo zaksięgować wymianę towaru?
Jak zaksięgować wymianę towaru, która nastąpić mogła z różnych przyczyn? Najczęściej wymianę towaru traktujemy jako zwrot i ponowną sprzedaż nowego towaru.
Czy możemy skorygować zawyżony VAT na paragonie?
W sytuacji gdy omyłkowo doszło do zawyżenia kwoty podatku należnego na paragonie fiskalnym, organy podatkowe odmawiają podatnikom prawa do skorygowania podatku VAT, ponieważ zwrot zapłaconego VAT podatnikom oznaczałby ich bezpodstawne wzbogacenie.
Według Rzecznik Generalnej TSUE jeśli podatnik błędnie zastosuje zbyt wysoką stawkę podatku, nadal jest zobowiązany zapłacić jedynie prawidłową kwotę VAT. Prawo do skorygowania błędnie zadeklarowanego VAT wynika bezpośrednio z prawa UE.
TSUE podkreślił, że fiskus może odmówić zwrotu VAT „wyłącznie wtedy, gdy wykaże, po dokonaniu analizy ekonomicznej, która uwzględnia wszystkie istotne okoliczności, że ciężar finansowy podatku nienależnie pobranego, spoczywający na tym podatniku, został w całości zneutralizowany”.
Wystawienie paragonu bez NIP zamiast faktury na firmę
Przykład 3.
Pan Bartek, właściciel małej firmy, dokonuje zakupu materiałów biurowych w lokalnym sklepie. Podczas zakupu, informuję sprzedawcę, że zakup jest na firmę i prosi fakturę VAT. Sprzedawca przez pomyłkę wydaje paragon fiskalny bez numeru NIP firmy pana Bartka. Pan Bartek nie zauważa tego na miejscu i opuszcza sklep. Jakie są tego konsekwencje?
- Brak możliwości odliczenia VAT – paragon fiskalny bez numeru NIP nie pozwala na odliczenie podatku VAT w rozliczeniach podatkowych firmy. Aby móc odliczyć VAT, konieczne jest posiadanie faktury VAT lub paragonu z NIP nabywcy.
Podjęta w danej chwili decyzja jest ostateczna i nie podlega żadnej zmianie!