Przedsiębiorca starając się np. o kredyt, leasing lub zakup na raty powinien dla banku przygotować zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. Aby otrzymać takie zaświadczenie podatnik musi złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym wniosek o jego wydanie.
Jakich podatków dotyczy zaświadczenie z urzędu skarbowego?
Urzędy skarbowe wydają zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową w:
- podatkach dochodowych: PIT lub CIT
- podatku od towarów i usług: VAT
- akcyzie.
Zaświadczenie może obejmować także:
- podatek od nieruchomości lub od środków transportowych
- opłatę za korzystanie ze środowiska
Zaświadczenie potwierdza twoją aktualną sytuację podatkową. Tego dokumentu wymagają – na przykład – banki, jeśli chcesz uzyskać kredyt czy sklepy przy zakupach na raty. Potrzebujesz go także, gdy planujesz wziąć udział w przetargach.
Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia możesz wystąpić :
- gdy przepisy prawa wymagają urzędowego potwierdzenia braku zaległości lub stanu zaległości podatkowych
- żeby potwierdzić brak zaległości lub stan zaległości podatkowych z uwagi na swój interes prawny.
Co powinien zawierać wniosek i do jakiego US należy go złożyć?
Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach powinien zawierać m.in.:
- Dane i adres wnioskodawcy,
- Dane pełnomocnika (jeżeli w danej sprawie pełnomocnik został ustanowiony),
- Cel i miejsce wydania zaświadczenia,
- Adres korespondencyjny wnioskodawcy,
- Liczbę egzemplarzy zaświadczenia,
- Dodatkowe załączniku typu: potwierdzenie złożenia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia, pełnomocnictwo, potwierdzenie złożenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
Jeżeli chodzi o kwestę tego do jakiego urzędu podatnik powinien złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach to jest to zależne od tego jakiego podatku ma dotyczyć zaświadczenie np. jeżeli wniosek dotyczy informacji o:
- podatku VAT, PIT, CIT, PCC lub akcyzy to wniosek należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania (osoby fizyczne) lub siedziby działalności (np. sp. Z O.O.);
- opłatach środowiskowych i recyklingowych to wniosek należy złożyć do urzędu marszałkowskiego,
- podatku od nieruchomości to wniosek należy złożyć do do urzędu miasta lub gminy, właściwego dla adresu danej nieruchomości.
Co należy zrobić aby otrzymać zaświadczenie?
Krok 1. Złóż wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach.
Możesz to zrobić na trzy sposoby:
- Pierwszą możliwością jest osobiste stawienie się w Urzędzie Skarbowym bądź innej instytucji, która obsługuje wnioskodawcę.
- Druga możliwość to wysłanie listu z wypełnionym wnioskiem.
- Kolejna możliwość to złożenie wniosku w formie elektronicznej
Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach
Do składanego wniosku musisz dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej. Może to być potwierdzenie przelewu albo skan lub zdjęcie dowodu wniesienia opłaty. Jeśli wypełnisz wniosek online i wyślesz go do właściwego urzędu bez dowodu zapłacenia opłaty skarbowej, musisz pamiętać, aby taki dowód dostarczyć w ciągu kolejnych 3 dni roboczych:
- zanieś go do urzędu, do którego składasz wniosek lub
- wyślij jako załącznik do pisma ogólnego przez ePUAP (w piśmie podaj numer swojego wniosku o wydanie zaświadczenia).
Krok 2. Urząd sprawdzi formalnie i merytorycznie twój wniosek
Urząd sprawdzi czy twój wniosek zawiera wymagane informacje. Jeśli wniosek ma braki lub błędy, urząd wezwie cię do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Jeśli tego nie zrobisz w wyznaczonym czasie, twoja sprawa nie będzie dalej rozpatrywana.
Zanim dostaniesz zaświadczenie, urząd powinien sprawdzić, czy w twojej sprawie nie toczy się postępowanie dotyczące zaległości podatkowych. Chodzi o ustalenie lub określenie ich wysokości. Nie wpłynie to jednak na termin wydania ci zaświadczenia. Jeśli materiał dowodowy zebrany przez urząd pozwala na wydanie decyzji, to powinna zostać ona wydana w ustalonym terminie do wydania zaświadczenia, aby mogła znaleźć się w tym zaświadczeniu.
Urząd dochowa terminu, nawet jeśli nie da się zakończyć postępowania. Wtedy w twoim zaświadczeniu znajdzie się informacja, że w twojej sprawie trwa postępowanie.
Krok 3. Otrzymasz zaświadczenie
Urząd może przysłać ci zaświadczenie w formie elektronicznej lub przesyłką pocztową – o ile zaznaczysz to we wniosku. Zaświadczenie możesz również odebrać w urzędzie.
Pamiętaj, że zaświadczenie potwierdza twoją sytuację podatkową w dniu jego wydania. Dokument traci ważność, kiedy zmieni się twoja sytuacja.
Jeśli zapadła decyzja o odroczeniu lub rozłożeniu zaległości na raty twojej zaległości, urząd uznaje, że do wyznaczonego terminu jej spłaty nie masz zaległości.
Co znajduje się w zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości?
W zaświadczeniu znajdują się m.in.:
- dane identyfikacyjne wnioskodawcy
- adres jego siedziby lub zamieszkania
- informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i kwotą)
- informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą
- o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego
Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:
1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:
a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości
b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy
c) postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe
2) dotyczące:
a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów
b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty
Ile kosztuje wydanie zaświadczenia?
1. Opłata skarbowa w wysokości 21,00 zł – za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach,
Opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł – za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami (np. za korzystanie ze środowiska)
Opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł – pełnomocnictwo szczególne (zwolnienie z opłaty skarbowej przysługuje, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, rodzicowi, dziadkowi, dziecku, wnukowi lub rodzeństwu)
Ile trzeba czekać na wydanie zaświadczenia?
Zaświadczenie otrzymasz nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Jak można się odwołać?
Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem urzędu, możesz złożyć zażalenie. Masz na to 7 dni od dnia doręczenia ci postanowienia.